UWARUNKOWANIE ZEWNĘTRZNE
W obszarze relacji między państwem i mediami czynnikiem najmocniej warunkującym sytuację i możliwości działania instytucji nadawczej są środki prawne, które obejmują: regulacje ogólne, dotyczące wszystkich podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych (np. kodeks handlowy, kodeks pracy, kodeks cywilny, ustawa o przedsiębiorczości, prawo podatkowe), regulacje szczegółowe, dotyczące tylko mediów masowych (np. prawo autorskie, prawo prasowe, ustawa o radiofonii i telewizji), oraz decyzje i orzeczenia, dotyczące poszczególnych instytucji nadawczych (np. koncesje nadawcze, decyzje organów nadzorujących media, orzeczenia i wyroki sądowe). W demokratycznym państwie prawnym wszystkie aspekty działania mediów podlegają regulacji normatywnej, określającej zakres wolności nadawczej, granice tej wolności, prawa i obowiązki nadawcy oraz formy jego odpowiedzialności za przekroczenie granic wolności czy inne naruszenia prawa.