FORMAT PRZEKAZU
Trzecim czynnikiem mającym decydujący wpływ na realizację polityki informacyjnej jest format przekazu. W przypadku przekazów informacyjnych pojecie to ma bardziej ogólny charakter niż np. w przypadku programów typu talk-show, game-show, sitcom, soap opera czy wszelkiego rodzaju magazynów i obejmuje generalne ustalenia określające typ informacji dominujących w danym przekazie (gazecie, magazynie, programie) z ewentualnym wskazaniem preferencji tematycznych oraz schematem blokowania wiadomości w strukturze przekazu.Niezależnie od kategoryzacji merytorycznej poszczególnych wiadomości, tzn. ze względu na ich treść, można je też kategoryzować ze względu na charakter relacjonowanych zdarzeń oraz sposób wytwarzania relacji. Przyj- mując najprostszą definicję wiadomości, iż jest to relacja (opowieść) o jakimś zdarzeniu, ciągu zdarzeń lub zjawisku, sposób konstruowania tej opowieści zależy nie tylko od natury środka przekazu i przyjętej konwencji narracyjnej, o czym będzie mowa w następnym rozdziale, ale także od charakteru samego zdarzenia czy zjawiska.